ארומתרפיה לטיפול במחלות אצל תינוקות וילדים – ערכת עזרה ראשונה לבית
ארומתרפיה לטיפול במחלות ילדים ותינוקות

ארומתרפיה היא דרך לריפוי באמצעות הטבע. ארומתרפיה היא מדע ואינה ‘תרופת סבתא’. לכל שמן אתרי מתקבלת אנליזה ממעבדה. באנליזה מפורטים החומרים הפעילים שמרכיבים כל שמן אתרי. החומרים הפעילים מגדירים את התכונות של השמן האתרי – האם השמן יהיה אנטי דלקתי, מרחיב סימפונות, מזין את העור, מרגיע…

להלן מוצרים שאמליץ להחזיקם ‘בארון התרופות’ הביתי שלכם, הם יכולים לתת מענה לצרכים יומיומיים מפציעות ועד למחלות נפוצות. מענה מיידי ונגיש, מענה שמחזק את גופו של הילד ותומך בו בתהליך הריפוי שלו.

להחזיק בבית רפואות (תרופות) טבעיות מחזיר את האחריות והקשר אל הגוף והבריאות שלנו בחזרה אלינו. הוא מאפשר לנו להבין תהליכים טבעיים (כמו למשל שחום היא תגובה טבעית של מערכת החיסון שלנו למחוללי מחלה ושחום מחזק את היכולת של הגוף להילחם באותם מחוללי מחלה), הוא נותן מענה נגיש ומידי ובכך יכול למנוע הידרדרות של מחלה עקב מהירות השימוש בו, הוא מחזק את הגוף ובכך תומך בגוף, באופן טבעי, בתהליכי הריפוי שלו עצמו.

מניסיוני רב השנים, בליווי הורים במוצרים טבעיים לריפוי ילדיהם, ישנן עדויות חוזרות ונשנות ומרגשות ביותר בהן ההורים משתפים כי לאורך הזמן הילד עצמו יודע לומר מתי אינו מרגיש טוב ומבקש מההורה להשתמש במוצרים הטבעיים למען ריפויו! כלומר, הילדים לומדים להתחבר ולהיות קשובים לגופם!

השמנים האתריים מכילים חומרים פעילים, להם מולקולות קטנות ופעילות, המגיעות תוך זמן קצר, לאחר מריחה או הרחה, אל מחזור הדם. כלומר, לשמנים האתריים יכולות ריפוי עוצמתיות. ולכן, חשוב להיות אחראיים, לקבל ידע מהימן ולעיתים ייעוץ פרטני, להקפיד על ההנחיות לשימוש, להבין את כוחות הריפוי העוצמתים של השמנים ולהשתמש בהם בחוכמה.

חשוב לזכור שתמיכה וריפוי טבעיים אינם סותרים קבלת ייעוץ ותמיכה של הרפואה הקונבנציונאלית ולהיפך.

כדאי להחזיק בבית

אני ממליצה על שני המוצרים הבאים כערכת בסיס, בפרט כשיש תינוקות וילדים בבית, המוצרים תמיד שימושיים ועוזרים למנוע או לטפל במחלות נפוצות. השניים הם סינרג’י (synergy master blend) בשילוב עם winter oil.

רבות ממחלות הילדות מתבטאות במערכת הנשימה. זו מערכת שפתוחה לאוויר ומזהמים יכולים להיכנס דרכה אל הגוף. המחלות במערכת הנשימה הופכות שכיחות יותר כשהילדים מתחילים להצטרף לפעוטון/לגן. כשמחזיקים בבית רפואות טבעיות, שאפשר להתחיל להשתמש בהן כשרק מתחילה נזלת, כך, לעיתים, אפשר למנוע מחלה רצינית יותר, או לחזק את מערכת החיסון ולעזור לילד בתהליך הריפוי הטבעי.

הסינרג’י הוא תערובת שמנים אתריים שהמציא רופא צרפתי (בצרפת הארומתרפיה מאוד רווחת בקרב רופאים קונבנציונאליים). זו תערובת שמנים אתריים אנטי דלקתיים, אנטי בקטריאליים, אנטי ויראליים, שמטפלת במגוון רחב של צרכים (בהצטננות, בנזלת, בליחה, בשיעול, בצרידות, בדלקת בגרון, להקלה על סינוסיטיס ובכל החלשות של מערכת החיסון, בהורדת חום, להפחתת כאבים (ראש, שרירים, מפרקים), להקלה על מערכת עיכול עייפה \עמוסה, אפטות, בחילות וריח פה). לטיפול בתינוקות ובילדים התערובת טובה בעיקר לחיזוק מערכת החיסון, להורדת חום ולנזלת. הסינרג’י מתאים, גם, לטיפול במבוגרים ולכן שימושי ביותר ותומך בריפוי של כל בני הבית.

במקביל לטיפול בסינרג’י אני ממליצה על ה־winter oil שהוא תערובת של שמנים אתריים וצמחיים, כלומר, תערובת שמוכנה למריחה (מגיעה בריכוזים שונים בהתאם לגיל). תערובת שמחזקת את המערכת החיסונית ועוזרת לגוף להירפא, מקלה על הנשימה, מרחיבה את הסמפונות, מונעת הצטברות של ליחה, ממיסה ליחה תקועה, עוזרת לגוף להילחם בדלקת\ בזיהום ומונעת את הידרדרות המחלה. התערובת מכילה שמנים חזקים יותר מהשמנים שבתערובת הסינרג’י וספציפית יותר לטיפול במערכת הנשימה. כך השילוב של שני המוצרים מאפשר לטפל ולתמוך בגוף בעת מחלות הילדות.

לבריאות – ולהרגשה טובה

שמן נוסף ‘לארון התרופות’ הביתי שלכם: שמן אתרי לבנדר – שמן שכדאי שיהיה זמין בכל עת. שמן אתרי אנטי דלקתי חזק, אנטיספטי, כלומר מחטא ועוזר לאיחוי מהיר. הלבנדר הוא שמן של הרגשה טובה. שמן של הלב.

במקרים של עזרה ראשונה – מכה, פציעה, שריטה, גירוי, עקיצה, כוויה- פשוט מטפטפים ‘נקי’, ישר מהבקבוק. לא צריך לחטא באלכוהול או למרוח יוד, הלבנדר עושה את כל ‘העבודה’ וגם מאחה מהר. מידע שחשוב לדעת הוא שככל שפציעה של העור מתאחה מהר יותר הצלקת שתישאר, אם בכלל, תהיה קטנה יותר.

כאבי אוזניים, כי היתה רוח או ששיניים מתחילות לצוץ, לטפטף טיפה אחת של לבנדר, על אצבע נקייה, ולמרוח את אפרכסת האוזן (לא לתוך האוזן!!!), וכן למרוח, בעדינות, לבנדר לפני האוזן ומאחוריה, כשכיוון המריחה הוא כלפי מטה. לקער את כף היד מעל לאוזן, למשך 2-3 דקות, הלבנדר מתנדף והאדים נכנסים אל תוך האוזן. לרוב, טיפול זה, לפני השינה, יכול לעזור לנקז נוזלים מהאוזן.

דוחה יתושות- עורם של תינוקות עדין מידי בכדי למרוח עליו את השמנים החזקים הדוחים יתושות (ראו ‘קישְתוּשָה’, המתאים מגיל שנה ומעלה). שמן אתרי לבנדר יעזור לדחות יתושות ולמנוע את עקיצתן. יש למרוח מספר טיפות לבנדר על האזורים החשופים. ניתן למרוח על הפנים, אך יש להיזהר שלא להתקרב לעיניים.
שמן מרגיע, העוזר לשינה רצופה- כשיש חוסר שקט. הלבנדר דרך איבר ההרחה- האף מגיע אל המוח וגורם להפרשה של חומרים מרגיעים. בהדפה בעזרת מבער בחדר השינה 20 דקות לפני השינה, או במהלך היום בסלון. להוסיף 6-10 טיפות לבנדר (תלוי בגודלו של החדר) למעט מים רותחים, במקום המיועד לכך במבער. להקפיד לכבות את הנר לפני השינה.

כשהאוזן מתחילה להציק

‘לארון התרופות’ הביתי, השמן הבא מומלץ לילדים שיש להם נטייה לפתח דלקות אוזניים: איזון אוזן – טיפות אוזניים. שמן למניעה ולטיפול בדלקת ובנוזלים באוזניים.

חשוב שהטיפול באוזניים יהיה אחראי ובמעקב, עקב עדינות האיבר וחשיבותו הרבה (שמיעה ושיווי משקל) ועקב קירבתו למוח. כלומר, בכל עת שבה יש חשש לדלקת באוזניים, חשוב לגשת לרופא\ה ולבדוק. אם אכן אובחנה דלקת ונבחר סוג הטיפול (טבעי או קונבנציונאלי), חשוב להגיע לרופא\ה, לבדוק את האוזן ולוודא שהמצב משתפר.

לרוב דלקות אוזניים, אצל ילדים ותינוקות, מתפתחות במקביל לנזלת או לצינון. נזלת וליחה מעידות על דלקת במערכת הנשימה (אף, גרון, ריאות). את האוזניים וחלל הפה (הלוע) מחברות תעלות אוסטכיוס (חצוצרות השמע, Eustachian tube ), אותן תעלות שמאפשרות את וויסות לחץ האוויר באוזן על ידי פתיחת וסגירת הלסתות. כלומר, כל זיהום במערכת הנשימה יכול להגיע לאוזניים. לכן, חשוב לטפל בנזלת ובצינון בהקדם האפשרי (בפרט אצל ילדים עם נטייה לדלקות אוזניים) ובמקביל להשתמש ב’איזון אוזן’ להגנה על האוזניים ובכך, לרוב, למנוע התפתחות של דלקת באוזניים. אם כבר התפתחה דלקת איזון האוזן מהווה טיפול אחראי ויעיל בדלקות אוזניים. השמן מתאים לטיפול בתינוקות, בילדים ובמבוגרים. אסור להשתמש בשמן במידה ויש חור בעור התוף.

במקרים של דלקת אוזניים, נוזלים באוזניים או אף חשש לדלקת, לנער את הבקבוק היטב, לטפטף טיפה אחת של השמן לתוך האוזן, ולמרוח (אם ניתן) טיפה לפני ומאחורי האוזן, כשכיוון המריחה הוא כלפי מטה, לכיוון הצוואר (ניקוז נוזלים ללימפה).

לטיפול בדלקת באוזן: טיפה אחת, 3 פעמים ביום, עד לריפוי הדלקת (מומלץ לבדוק זאת בעזרת בדיקת רופא\ה). לאחר ריפוי הדלקת, לטפטף טיפה אחת לכל אוזן פעם ביום, למשך 3 ימים ( בכדי לוודא שאכן לא נותרה דלקת).

למניעה: כשמתחיל גירוד באוזן, או כאב, או מתחילה נזלת, לטפטף טיפה אחת לכל אוזן פעם עד שלוש פעמים ביום, על פי הצורך. להמשיך את הטיפול על פי הצורך.
שהייה בבריכה ציבורית: לפני ואחרי- טיפה אחת לכל אוזן.

מרכיבים: שמנים אתרים- לבנדר, רוזמרין, סלביה (מרווה רפואית) וארטימיזיה (לענה). שמן צמחי- שמן זית, שהושרו בו צמחים אנטי דלקתיים ומיצוי ינולה (טיון דביק).

שיתוף: